Sporten/Bewegen 

Waarom of waardoor is sporten dan wel bewegen gezond? Allereerst lijkt het een ieder logisch dat sport/bewegen voorkomt dat het gezegde ‘rust roest’ waarheid wordt. Maar er is meer. Volgens een belangrijk principe in de geneeskunde zijn schadelijke dingen en handelingen in kleine dosissen gezond. Dit principe heet ‘hormesis’. Die schadelijke dingen zijn licht giftige stoffen, hitte, koude, geringe radioactieve straling, en sport/bewegen.

Ook sporten en bewegen veroorzaken beschadigingen in het lichaam, dus in de cellen. De verklaring is dat onze cellen, waarin zich de energiecentrales (mitochondriën) bevinden, sterker worden doordat ze harder moeten werken en licht beschadigd raken. Ze gaan zich beter repareren en beschermen. Een derde reden is dat spieren een endocrien orgaan zijn, dat positieve stofjes (boodschappers) uitscheidt die een positief hebben op de organen in ons lichaam.

Fitness

Fitness bevordert de gezondheid en de algehele fitheid. Het verbetert de conditie en het figuur en versterkt botten, spieren en gewrichten. Fitness maken we onderscheid tussen cardiofitness en weerstandstraining (spierversterking). Goederaad Fitness beschikt over functionele fitnessapparaten, maar ook over zogenaamde vrije gewichten (basic fitness). Deze laatste groep wordt ook op therapeutische basis ingezet. Dan is er nog de Power Plate, die door trilling de spieren en botten versterkt.

Personal trainer

Te pas en te onpas wordt dit modewoord in de fitnesswereld gebruikt. Een personal trainer wordt geacht een- op- een instructie te geven. Meestal moet hiervoor (extra) betaald worden. Bij Goederaad Fitness komt u deze functie niet tegen want onze fitnesstrainers staan altijd tot uw beschikking. Maar….ingeval er tóch nog meer aandacht nodig zou zijn in het kader van een speciaal doel (bijvoorbeeld afvallen, of herstellen na een blessure of ziekte), waarbij meer ondersteuning gewenst is, is dat geen enkel probleem. Integendeel, wij hebben daar tijd, kennis en aandacht voor. Als u dus behoefte hebt aan extra hulp dan wel aan ondersteuning om een bepaald doel te verwezenlijken, zijn wij er voor u en…….uiteraard zonder (extra) kosten.

                                              

Cardiofitness

Cardiofitness verbetert het ‘cardiovasculaire systeem’. Twee tot drie keer per week een half uurtje bewegen op de cardioapparaten heeft een gunstige uitwerking op hart, longen en bloedvaten, alsmede op het cholesterolniveau, de bloeddruk en het lichaamsgewicht.                                                

Spierversterking

Spierversterking, oftewel het bewegen met weerstand, is nét zo belangrijk als cardiofitness. De laatste zorgt voor een verbetering van het uithoudingsvermogen, maar om zorgeloos te kunnen blijven bewegen is ook het werken met weerstand (fitnessapparatuur en gewichten) absolute noodzaak. Onderzoek heeft aangetoond dat zelfs op hoge leeftijd de spierkracht door weerstandstraining wordt vergroot en dat de hoeveelheid spierweefsel erdoor toeneemt.   

Seniorenfitness

Dat bewegen een zeer belangrijke bijdrage levert in de strijd tegen veroudering behoeft nauwelijks nog verdere uitleg. Helaas is het zo dat met het vorderen der jaren het bewegingsapparaat progressief achteruit gaat. Bewegen, zowel conditioneel als spierversterkend, remt deze teruggang af.

Voor onze senioren hebben wij meerdere keuzes, waarbij extra aandacht wordt geschonken aan een verantwoord inspanningsniveau. Op woensdagochtend is er een gecombineerde fitness-/conditie les waar conditietraining wordt gecombineerd met cardiofitness en spierversterking. Daarnaast kan er gekozen worden uit Seniorengym (aerobiczaal) en Fitness (fitnesszaal). Voor meerdere informatie over de Seniorengym verwijzen wij u naar de site www.sportinstituutgoederaad.nl.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veilig trainen met gewichten

Bij het trainen met halter en dumbells worden vaak fouten gemaakt, waarbij er kans is op blessures. De foto's met begeleidende tekst geven aan hoe er veilig getraind kan worden.

Klik hier om naar Veilig trainen met gewichten te gaan.                    

Begeleiding

Uiteraard zijn de fitnessinstructeurs (Bert en Ben) gediplomeerd. Beiden hebben een brede opleiding genoten. Zij doen alle mogelijke moeite u wegwijs te maken met aangepaste oefenprogramma’s en proberen het u naar de zin te maken. 

Overgewicht

Overgewicht lijkt, gelet op de trieste cijfers, een epidemie te worden. De helft van de Nederlanders is te zwaar en bijna vijftig procent daarvan heeft obesitas. Dit kan de gezondheid ernstige schade berokkenen. Slechts een zeer klein percentage van de zwaarlijvigen die een poging ondernemen af te vallen, slaagt erin op langere termijn op gewicht te blijven. Wat is dan de juiste aanpak?

Diëten of maaltijdvervangers? Dat is de verkeerde methode. Goede voeding en bewegen zijn de enige effectieve wapens in de strijd tegen overgewicht, en dat houdt meer in dan calorieën tellen. Goederaad Fitness heeft zowel op het gebied van voeding als van bewegen veel kennis in huis om uw gewicht terug te dringen en uw lichaam gezonder en sterker te maken. Uw inzet en discipline plus een slim eet-/bewegingsprogramma moeten ervoor zorgen dat er resultaat wordt bereikt dat ook op de lange termijn standhoudt.

Wilt u meer weten? Lees dan de ter zake doende artikelen die Goederaad Fitness heeft gepubliceerd en dan vooral het artikel 'De ene calorie is de ander niet'. Hierin treft u een revolutionaire benadering van het probleem overgewicht aan.Voor fitnesscliënten met overgewicht hebben we wetenswaardigheden verzameld in een prettig leesbare brochure: ‘Een bredere kijk op gezonde voeding’. Deze brochure bevat nuttige en effectieve adviezen.  

Rugklachten

Zeventig procent van de Nederlanders heeft problemen met de onderrug. Naast een normaal, uiteraard verantwoord bewegingsprogramma (cardio en spierversterking) krijgen cliënten met rugklachten een aangepaste fitnesstraining speciaal gericht op de onderrug, die afkomstig is uit de fysiotherapie. De opgedane ervaringen zijn veelbelovend. De fitnessbegeleiders hebben hiervoor een aanvullende opleiding gevolgd.